Fikk pris for bærekraft

Porsgrunn kommune, ved Kommunalteknikk, mottok Bærekraftprisen 2024 fra Norsk Vann den 4. september.

I begrunnelsen ble følgende fremhevet om vinneren:
Porsgrunn kommune er ISO-sertifisert, og bruker systematikken for å nå sine mål, som igjen er forankret i FNs bærekraftmål. Det arbeides tverrfaglig, med faste møter for å skape forståelse på tvers av avdelinger og roller.

Prisvinneren har i mange år arbeidet aktivt med å redusere fremmedvann, blant annet ved bruk av moderne dataverktøy.

Arbeidet har gitt resultater, og kommunen er raus med å dele erfaringer og metoder med kolleger og bransjeaktører, gjennom kurs, nettverk i Norsk Vann, og på den nordiske arena i form av en svært populær presentasjon på NORDIWA-konferansen.

Porsgrunn kommune arbeider aktivt med grøftefri renovering av ledningsnettet, og har siden 2019 en andel No-Dig løsninger på over 70 %. Det kan også nevnes at de er aktivt med i flere innovative samarbeidsprosjekt gjennom leverandørutviklingsprogrammet «Sammen om slambehandling» og «Fremtidens renseanlegg».

Om Norsk Vann

Norsk Vann er den nasjonale interesseorganisasjonen for vannbransjen. Organisasjonen skal bidra til rent vann og en bærekraftig utvikling av bransjen gjennom å sikre gode rammebetingelser, kompetanseutvikling og samhandling.

Norsk Vann eies av norske kommuner, kommunalt eide selskaper, kommunenes driftsassistanser og enkelte private samvirkevannverk.

På bildet: VA ingeniør John Andre Nordhus. Han mottok prisen på vegne av Kommunalteknikk.
På bildet: VA ingeniør John Andre Nordhus, som mottok prisen på vegne av Kommunalteknikk.