Hvem fortjener årets byggeskikk- og restaureringspriser?

Vet du om noen som har gjort en ekstra innsats for å bygge nyskapende eller å ta vare på gamle perler? Gode forslag til Byggeskikkpris og Restaureringspris kan meldes til kommunen. Frist: 20. september.

Nå kan du melde inn bygg du mener fortjener litt ekstra heder og ære. Alle private hus og næringsbygg som er ferdigstilt i løpet av de tre siste årene kan nomineres.

Porsgrunn kommune deler hvert år ut to priser med det formål å fremme god byggeskikk på nybygg og for å verne om kulturhistoriske, antikvariske og arkitektoniske verdier.

Byggeskikkprisen er blitt delt ut siden 1999. Nå deles det både ut en byggeskikkpris og en restaureringspris. Reglene for prisene er i hovedsak like, men skiller altså mellom fokus på vern om kulturhistoriske og antikvariske verdier og byggeskikk, arkitektur og bygningsmiljø.

De nominerte kandidatene vurderes av en jury bestående av et medlem fra Utvalg for barn, unge og kultur, et medlem fra Utvalg for miljø- og byutvikling, en representant hver fra Porsgrunn Historielag og Brevik Historielag, samt en representant for Telemark Arkitektforening.

Prisene deles ut 9. november, under Kulturnatt Porsgrunn.

Prisbeløpene er på 15 000 kr pr utmerkelse, samt plakett til bygningen.

Frist for innsending av forslag er 20. september.

Forslag sendes pr. e-post til postmottak@porsgrunn.kommune.no

Post: Porsgrunn kommune, virksomhet for kultur, postboks 128, 3901 Porsgrunn

Medlemmer i juryen for 2024 er Tore Magnus Nesje Nybø, Thomas Skinnemoen, Lars Petter Ose, Astrid Borchgrevink Lund og Fredrik Botnen Nordahl.

Les vedtektene for Byggeskikkprisen her.

Les vedtektene for Restaureringsprisen her.