Julia Beliaeva mottar Porsgrunn Porselenstipend 2024

Årets mottaker er fra Ukraina og har et variert og interessant kunstnerskap med stor spennvidde.

Porsgrunn Porselenstipend ble etablert i 2020 i et samarbeid mellom Porsgrunn kommune og Kunsthall Grenland. Intensjonen er å stimulere unge kunstnere som arbeider med porselen som materiale. Stipendet består av kr. 50 000 - fri bolig og tre måneders opphold på verksted 1400 grader, med tilgang til materialer og brenninger.

I år kom det inn 18 søknader med stor geografisk spredning.

Juryen var særlig interessert i følgende kriterier: Profesjonell håndtering og blikk for porselen som materiale, et klart kunstnerisk uttrykk og en rød tråd i porteføljen, samt søknad og fremdriftsplan, som juryen vurderer i vinnerens tilfelle som solid, og som vil komme den valgte kunstner til gode under arbeidsoppholdet og i videre praksis.

Valget falt på kunstner Julia Beliaeva, og juryen begrunner det slik:
«Julia Beliaeva har et variert og interessant kunstnerskap med stor spennvidde. Det skiller seg ut i form og uttrykk og flere av prosjektene vitner om stor og ambisiøs gjennomføringsevne. Objekter med et tydelig narrativ og med tung symbolikk. Beliaeva samarbeider med mange ulike miljøer og vil kunne tilføre en ny og annerledes kompetanse. Hun har en interessant bruk av digitale verktøy som man ikke ser så ofte. Juryen vurderer, at Beliaeva vil være et friskt pust i det skandinaviske fagmiljøet, om mulig i form av artist-talk, visninger eller utstilling. Med en stadig stigende digitalisering, vil det også være interessant å se dette brukt som verktøy i samspill med hennes porseleninstallasjoner."

Om Julia Beliaeva
Julia Beliaeva, født i 1988 i Ukraina, er en tverrfaglig kunstner. Hun kombinerer digitale og tradisjonelle medier i sine verk, og arbeider med mange forskjellige uttrykk. I hjembyen Kiev er hun knyttet til Kiev porselensfabrikk som en av flere samtidskunstnere. Hun har hatt et års residensopphold ved Academy of Ceramics Gmunden i Østerrike, og hatt utstillinger flere steder i Europa de siste årene.

Hun beskriver porselen som et skjørt, men samtidig utrolig sterkt materiale. Hun mener at dette også gjelder for oss mennesker - vi er motstandsdyktige, men likevel skjøre og sårbare. Ifølge Beliaeva kan kunst ha en betydning i håndtering av nasjonale traumer. Det kan helbrede, avsløre og lyssette mørke steder i samfunnet, og belyse både det individuelle, intime og større globale spørsmål. Beliaeva har også vært opptatt av Ukrainsk porselensarv fra tiden det var en del av Sovjetsamveldet (1923 – 1991). Dette kommer til uttrykk i flere av hennes arbeider og utstillinger.

Med god avstand til krigshandlingene i hjemlandet vil Julia Beliaeva bruke tre måneder i Porsgrunn til å arbeide med digitale verktøy, utforske porselenet og finne frem til nye prosjekter og uttrykksformer.

Vi gratulerer Julia Beliaeva med stipendet og ønsker henne velkommen til Porsgrunn i 2025.

Juryen har bestått av Sisse Lee og Martin Godal fra Kunsthall Grenlands kunstneriske råd, og Stine Gjørtz, daglig leder ved Porsgrunds Porselænsfabrik.

Skagerak Energi er hovedsponsor for Porsgrunn Porselensstipend.

2 (2)