Justerer på antall korttidsplasser på sykehjem

- Etter en periode med mindre behov for korttidsplasser ved sykehjemmene i kommunen, velger vi nå å omstrukturere tjenestene våre, forteller kommunalsjef for Helse og omsorg Bente Aasoldsen.

Dette skjer ved å redusere antall korttidsplasser ved tre av sykehjemmene med til sammen 11 plasser. Reduksjonen gjelder i første omgang ut året, og det vil fortløpende vurderes om det er behov for å trappe opp igjen på noen av plassene. Ingen pasienter eller ansatte skal flyttes.

- Vi forstår at endringer kan vekke bekymring, men vi er forpliktet til å sikre at kommunen fortsatt har et robust helse- og omsorgstilbud for de som trenger det, sier Aasoldsen.

Hun forteller at de har hatt korttidsplasser stående tomme siden april, og at de hele tiden må tilpasse tjenestetilbudet til de faktiske behovene i samfunnet. Aasoldsen mener derfor at endringen et ansvarlig grep for å sikre langsiktig bærekraft og kvalitet i omsorgstjenestene.

Aasoldsen sier kommunen har gode tilbud på lavere trinn i omsorgstrappa med hjemmebaserte tjenester, og at tallet på sykehjemsplasser ikke er avgjørende for kvaliteten på eldreomsorg. Hun skryter også over hvor godt arbeid som gjøres både på Tjenestekontoret, i hjemmetjenestene og på sykehjemmene.

- Vi har i øyeblikket svært god pasientflyt i tjenestene våre. Vi har nesten ikke overliggerdøgn på sykehuset, og er i en situasjon hvor vi bruker sykehjemsplassene våre riktig.

- Det er svært mange eldre som vil bo hjemme lengst mulig. For å støtte dette ønsket tilbyr vi hjemmebaserte tjenester, som hjemmesykepleie og praktisk bistand, slik at eldre kan få nødvendig hjelp uten å måtte flytte til sykehjem før det er helt nødvendig, sier hun.