NM i Terrengløp

Lørdag 4. mai ble NM i Terrengultra arrangert med start og mål foran Rådhuset i Porsgrunn. Allerede kl. 05.00 la 210 menn og kvinner i vei på en 88 kilometer lang runde.

Skogvokteren Ultra 2024 ble arrangert av Grenland Ultra Runners og Gjerpen IF. Norgesmesterskap i terrengultra 2024 inngikk i årets arrangement.

Løypa, kjent som Skogvokterruta, binder sammen Grenlands to største byer i en grønn, snirklete oval. Fra travle bygater til smale stier, skåret frem av småvilt og turgåere i kuperte kollelandskap, løypa inkluderer kjente steder som Årholtåsen, Svinholt, Klepp, Jarseng, Mjøvannsdammen, Mensvann, Galten, Østre og Vestre Vealøs, Oddebakken, Solvika, Skrehelle, Jønnevald, Bliva, Geitebuvarden, Langevann, Tvittingen, Skotfoss, Åfoss, Solum kirke, Piggen, Solmyrås, Kvenrndammen og ender med Porsgrunnsbrua før målgang.

Tobias Dahl Fenre ble vinneren av herreklassen og satte en ny løyperekord på 8 timer, 1 minutt og 49 sekunder. Han var over 40 minutter foran nummer to, Simen Hjalmar Westlund. Kristoffer Eftedal tok tredjeplassen.

I dameklassen ble det seier til Mari Klakegg Fenre med en tid på 9 timer og 35 minutter. Mari hadde dagens niende beste tid totalt.

Deltakerne er enige om at dette er et av landets heftigste løp, og det er et eventyr å bevege seg i disse hvitveistider. Det var store idrettsprestasjoner i Porsgrunn i helgen, og vi ser frem til neste års arrangement.

Mari Klakegg Fenre
Tobias Dahl Fenre