Ny epoke for hestesporten i Porsgrunn

I dag overtok Grenland Ryttersportsklubb (GRSK) Vallermyrene rideleir. Klubben har kjøpt rideleiren av Porsgrunn Utvikling for 1 krone.

Porsgrunn kommune tilbakebetaler 1,376 millioner kroner i spillemidler, og ryttersportsklubben overtar ansvaret for gjenværende spillemidler på 7,5 millioner kroner – noe som i praksis er kjøpesummen for rideleiren.

FORNØYDE: Alle parter er fornøyde med avtalen. Fra venstre: leder i GRSK Nina Nesstrand, daglig leder i Porsgrunn Utvikling Skule Wærstad og konstituert kommunalsjef for Miljø og utvikling Ole Henrik Lia. På hesten Marcos fux sitter rytter Nora Løberg Pettersen.

Alle parter er fornøyde
– Det har vært en omfattende prosess. Vi har jobbet med denne saken mer eller mindre siden 2021, sier daglig leder i Porsgrunn Utvikling Skule Wærstad.

– I praksis har nær sagt alle forhold vært drøftet, ikke minst for å sikre Grenland Ryttersportsklubbs mulighet for inntekter ved å også overta deler av anlegget som ikke er spillemiddelfinansiert.

– At vi nå har klart å finne en løsning som alle parter kan leve med, er en vinn-vinn-situasjon, sier Wærstad.

– GRSK blir eier av sine egne arealer. Porsgrunn kommune sikrer at tilbudet blir i kommunen, og at klubben får mulighet til å fremdeles være en stor stevnearrangør som blir lagt merke langt utenfor vår region.

Jobber med utvikling på andre deler av eiendommen
Porsgrunn Utvikling ønsker å utvikle potensialet i eiendommens gjenværende arealer langsetter Vallermyrvegen.

De planlegger blant annet å oppgradere Vallermyrene leir bygg 2, som er en forfallen bygning nordvest på eiendommen.

For å få til det må det utarbeides en mulighetsstudie og trolig gjennomføres en omreguleringsprosess for den vestre delen av eiendommen.

Slutt på usikkerheten
For ryttersportklubben betyr det mer forutsigbar drift av anlegget. De har gjennom flere år levd med usikkerheten rundt fremtidsrettet drift av anlegget. Nå kan de jobbe mer langsiktig og målrettet med å utvikle hestesportsenteret, som en av de største rideklubbene i Norge.

GRSK overtar ansvaret for spillemidlene og er sikret et areal som tilfredsstiller klubbens behov som en aktiv rideklubb på et høyt lokalt og nasjonalt nivå. Rideleiren på Vallermyrene vil fortsatt å ha kapasitet til å være en av landets største stevnearrangører.

Viktig anlegg for hestesport og lokal aktivitet
Porsgrunn kommune er vertskommune for GRSK og eier av aksjene i Porsgrunn Utvikling AS.

Konstituert kommunalsjef Ole Henrik Lia har fulgt leieren fra den ble kjøpt inn i kommunen, i ulike roller han har hatt.

– Dette er viktig for kommunen. Vi er veldig godt fornøyd med den løsningen vi har kommet frem til nå, sier Lia.

– Dette er et anlegg som er designet for hest. Det er en kjempeflott og viktig idrettsarena, med utrolig mye aktivitet. Mye mer enn det veldig mange har fått med seg. Det viktig for Porsgrunn og for Grenland, sier han.