Porsgrunn kåret til mest næringsvennlige kommune i Telemark og Vestfold

Ordfører Janicke Andreassen uttrykker stor begeistring over resultatet fra NHOs kommune-NM 2024, hvor Porsgrunn er rangert som den beste kommunen i både Telemark og Vestfold.

På nasjonalt nivå har Porsgrunn sikret seg en solid 29. plass, en forbedring på hele 8 plasser fra fjoråret. Kommunen har vist en jevn og stabil fremgang på rangeringen de siste årene.

Regiondirektør i NHO Vestfold og Telemark, Kristin Saga, hadde med seg både blomster og gode nyheter til ordfører i Janicke Andreassen og næringssjef i Øyvind Solbakken.

- Dette er selvfølgelig kjempestas. Jeg vil rette en superhonnør til både private og offentlige aktører i kommunen vår. Som kommune tilrettelegger og sørger vi for gode samspill mellom aktørene, og heier på alt det gode som skjer her, sier ordfører Janicke Andreassen.

- Et sterkt og voksende næringsliv er avgjørende for å sikre trygge arbeidsplasser og fremme utviklingen av lokalsamfunnet. Samtidig er et slikt næringsliv avhengig av en kommune som bidrar aktivt til vekst.

- Jeg ser vår plassering i Kommune-NM som en bekreftelse på at vi gjør mye riktig her i Porsgrunn. Vi skal fortsette å bygge stein på stein, slik at vi også kan forbedre de områdene som har potensial for vekst, sier ordføreren.

Porsgrunn utmerker seg innen næringslivsvariasjon og kompetanse, hvor vi oppnår 6. og 9. plass nasjonalt.

Den høye plasseringen innen næringslivsvariasjon viser at kommunen har et bredt spekter av virksomheter, forretningsmodeller, bransjer og markedsaktører, noe som styrker næringslivets robusthet og motstandskraft.

Når det gjelder kompetanse, baseres denne rangeringen på andelen sysselsatte med minst fire års høyere utdanning, samt andelen med teknisk og naturvitenskapelig utdanning. Også tilgangen på arbeidskraft med fagprøver er inkludert i vurderingen. Spesielt høy andel ansatte med lang høyere utdanning og teknisk kompetanse bidrar til vår sterke plassering på dette området.

- For oss er det viktig at vi har gode utdanningsinstitusjoner som Fagskolen Vestfold og Telemark og Universitetet i Sørøst-Norge i vår kommune. Det gode samarbeidet de har med næringslivet er med på å sikre tilgang på relevant kompetanse, sier næringssjef Øyvind Solbakken.

I tillegg kan det nevnes at Porsgrunn klatrer med solide steg oppover på rangeringen av landets kommuner når det gjelder kommuneøkonomi og inntekter i forhold til utgifter.

Kommune-NM 2024 dekker fem temaområder: Næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse og kommuneøkonomi. Kommune-NM er utelukkende basert på kvantitative data, hentet fra offisielle statistikker.

Les mer om kåringen på NHO sine nettsider