Vedlikehold på Porsgrunnsbrua i høst

I høst skal Porsgrunnsbrua gjennomgå nødvendig vedlikehold. Det vil påvirke trafikken både over og under brua.

Arbeidet skjer i to perioder: 21. oktober–10. november og 18. november–8. desember.

Hovedoppgaven er å bytte akslingene i løftesystemet på to av bruklaffene. Disse akslingene har vært i drift siden brua ble åpnet i 1957 og er nå klare for utskiftning. De to andre akslingene ble skiftet ut høsten 2023.

Av sikkerhetsgrunner vil én aksling byttes om gangen.

Gjennom mesteparten av arbeidsperioden vil biler og busser kunne passere brua som normalt. Det vil imidlertid være noen perioder med lysregulering, spesielt under demontering og montering av akslingene. Dette gjelder de to første dagene i hver periode: 21. og 22. oktober, samt 18. og 19. november. Eksakte datoer for når akslingene monteres tilbake er foreløpig ikke fastsatt.

For båttrafikk med masthøyde over 6,5 meter vil brua være helt stengt i hele arbeidsperioden, ettersom bruklaffene ikke kan løftes når akslinger og drev er fjernet.

Fortauet og sykkelfeltet på én side av brua vil også være stengt, og gående og syklende må derfor bruke motsatt side.

Det er Telemark fylkeskommune som er ansvarlig for arbeidene på fylkesvei 356. De beklager de ulemper dette måtte medføre for alle som ferdes både til lands og til vanns

Bildet viser betongsaging i forbindelse med akselbytte i et av de andre maskinrommene. Foto: Hanna Hekkelstrand/Telemark fylkeskommune