Veiviseren ressurs- og kompetansesenter på Skrukkerød er åpnet

I 2020 ble Skrukkerød barnehage lagt ned i forbindelse med byggingen av Maristien barnehage. Etter en periode med innvendig oppgradering og rehabilitering, åpnet onsdag dørene til Veiviseren ressurs- og kompetansesenter.

Snoren ble klippet av statssekretær i Barne- og familiedepartement Eli Blakstad og ordfører Janicke Andreassen.

Senteret er noe helt nytt innen oppvekstområdet i Porsgrunn kommune og det første av sitt slag i Norge.

Tiltaket skal forebygge at barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller utvikler atferdsproblemer, samtidig som det fungerer som en samordningsarena for kommunens tjenester til barn og familier. Bakgrunnen er den nye barnevernsreformen som trådte i kraft i januar 2022.

Det vil være en lavterskelarena for barn, unge og familier i Porsgrunn, med et forebyggende tilbud der ulike kommunale sektorer kan samarbeide – også om driften.

I tillegg til foreldreveiledning skal det legges til rette for tverrprofesjonelt samarbeid, hvor fagpersoner som jobber med barn, unge og familier møtes for å samarbeide og styrke sin kompetanse.

Et tredelt senter

Senteret er delt inn i tre hovedområder. Den første delen er et sted for kompetanse og ressurser. Her finnes det møterom og veiledningsrom, som blant annet skal brukes til foreldreveiledning og kurs. Det største rommet har kapasitet til 60 personer.

Den andre delen av senteret er dedikert til kontor og administrasjon. I tillegg til oppholdsrom og kjøkken, finnes det ni arbeidsstasjoner som kan bookes av ansatte. Det er ingen faste kontorplasser, med unntak av koordinator Wenche Holdhus, som har fast arbeidssted på senteret.

Den tredje delen er tiltenkt bruk av alle som jobber direkte med barn og unge, som for eksempel ansatte i barnehager, skoler, støttekontakter og fritidstilbud. Her er det mulig å legge til rette for pedagogiske aktiviteter eller lignende, i skjermede omgivelser for kortere perioder. I denne delen finnes også kjøkken, lekerom og oppholdsrom.

Et lite hus på utsiden av senteret vil bli benyttet som verksted, hvor man kan drive med aktiviteter som tresløyd.

Mye gjenbruk

Det ble satt av 5,8 millioner kroner til oppgraderingen. Det er imidlertid ikke bevilget nye midler til lønninger, da eksisterende personellressurser blir benyttet. Det ble heller ikke avsatt store beløp til møbler og inventar, så mye av dette er gjenbruk fra andre kommunale virksomheter.

Koordinator for Veiviseren Wenche Holdhus, kommunalsjef for Oppvekst Tollef Stensrud og ordfører Janicke Andreassen foran bygget på Skrukkerød
Ordfører Janicke Andreassen, leder av Utvalg for helse og omsorg Lillian Elise Esborg Bergane og statssekretær i Barne- og familiedepartement Eli Blakstad fikk omvisning i de nyrenoverte lokalene