Keops er en godkjent leverandør av tjenesten Ekspertbistand i hele Grenland og Vestmar-regionen.
Ekspertbistand er en tilskuddsordning i IA-avtalen der målet er å forebygge og redusere sykefravær. Eksperten er en nøytral part som kan se på utfordringene med nye øyne. Tilbudet omfatter alle bransjer og virksomheter.
I samarbeid med NAV blir utgifter til ekspertbistand refundert med inntil kr. 23 100,- per sak. Bedriften søker selv om dette i NAV-portalen.
Når kan ekspertbistand benyttes?
- Når sykefraværet ikke løses gjennom arbeidsgivers normale oppfølging, og når situasjonen kan oppleves som fastlåst.
- Når det ikke vurderes mulig å komme tilbake til nåværende stilling eller arbeidsgiver.
- Under en sykemeldingsperiode eller mellom sykemeldingsperioder.
- Når ansatt, arbeidsgiver og NAV er enige om at det er et fornuftig virkemiddel
Hvordan går man frem som arbeidsgiver?
- Ansatt og arbeidsgiver må være enig i at ekspertbistand er et hensiktsmessig tiltak
- Arbeidsgiver har dialog med NAV arbeidslivssenter som godkjenner vilkårene for søknad
- Arbeidsgiver søker om ekspertbistand gjennom Altinn
- Arbeidsgiver søker om refusjon av utgifter knyttet til bruk av ekspertbistand
Keops sin kompetanse omfatter bl a. følgende:
- Karriereveiledingskompetanse
- Sertifisering i kartleggingsverktøyet InFlow24
- Helsekompetanse
- Sosialfaglig kompetanse (rus, fremmedspråklige osv.)
- Endrings- og omstillingskompetanse
- Næringslivs- og markedskompetanse
- Kompetanse om kurs- og utdanningssystemer
Dette samarbeidet mellom bedrift, ansatt og Keops resulterer i en rapport med en anbefalt plan videre. Denne planen skal være gjennomførbar.
For mer informasjon ta gjerne kontakt med Keops på tlf. 35 54 75 36.