Begrenset høring for områdereguleringsplan for Knutepunkt Porsgrunn (planID 397) - Felt SF1

Den 19.6.2023, i sak 34/23, ble forslag til områdereguleringsplan for Knutepunkt Porsgrunn (planID 397) vedtatt lagt ut på høring og offentlig ettersyn.

Planforslaget har vært på høring i perioden oktober til november 2023.
Høringsdokumentene fra 2023 er tilgjengelig her.

I høringsperioden kom grunneier av Kammerherreløkka 2 (felt SF1) med ønske om endringer knyttet til maksimal kotehøyde, utnyttelse og formål. Planforslaget ved høring åpnet for en utnyttelse på %-BRA=250% og en maksimal gesimshøyde på kote +22, samt formålene forretning, kontor, hotell/overnatting, offentlig og privat tjenesteyting og bevertning.

Grunneier har i vedlagt uttalelse illustrert mulighetene for næringsbygg og blandet formål (næring/bolig) med en utnyttelse opp til %-BRA=600% og en maksimal gesimshøyde på kote +54.

Det er i utredningsarbeidet med områdeplanen ikke vært vurdert en høyere utnyttelse på felt SF1, da eksisterende bygningsmasse er relativt ny, og planen har fokusert på fortetting på ubebygde tomter og restarealer. Grunneier mener det er naturlig med en utnyttelse av felt SF1 som samsvarer med tilstøtende felt mot sør i områdeplanen. Illustrasjonsprosjektet viser et næringsbygg bestående av en base på 4 etasjer med et avtrappet tårn opp til 12 etasjer. Denne høyden er i tråd med UMBs vedtak ved førstegangsbehandling. Feltets orientering gjør at det kan bygges volumer opp til 12 etasjer uten å skyggelegge omkringliggende bygninger eller plassrom i nevneverdig grad. Se sol-/skyggediagram under.

Sol-/skyggediagram (høring) jevndøgn kl. 15.00
Sol-/skyggediagram (foreslått endring SF1) jevndøgn kl. 15.00

Rådmannen støtter foreløpig grunneiers vurderinger knyttet til høyde og utnyttelse, og foreslår at deler av felt SF1 får maksimal kotehøyde på +54 og en utnyttelse på %-BRA=600%. Forslag til endret plankart muliggjør et bygningsvolum i tråd med innsendt materiale. Med bakgrunn i uttalelser fra Bane NOR og Statsforvalteren, samt støyrapport lagt ut på høring, vurderer rådmannen foreløpig at det ikke åpnes for boligformål på feltet. Forslag til endret plankart er vist under.

Fra plankart på høring
Forslag til endret maksimal kotehøyde og utnyttelse for SF1

Vedlegg

·         Uttalelse, inkl. illustrasjoner, fra grunneier av Kammerherreløkka 2 (SF1)

Frist for å komme med innspill er satt til den 03.10.2024.

Innspill sendes til Byutvikling på e-post til postmottak@porsgrunn.kommune.no. Innspillene kan også sendes pr. post til Byutvikling, Postboks 128, 3901 Porsgrunn. Merk innspillet med «Knutepunkt Porsgrunn felt SF1»

Har du spørsmål?

Ta kontakt med saksbehandler Hans Magnus Kristensen på e-post