Begrenset høring for områdereguleringsplan for Knutepunkt Porsgrunn (planID 397) - Rundkjøring Gimlevegen/Vallermyrvegen og maksimale kotehøyder i felt SF9-10

Den 19.6.2023, i sak 34/23, ble forslag til områdereguleringsplan for Knutepunkt Porsgrunn (planID 397) vedtatt lagt ut på høring og offentlig ettersyn. Planforslaget har vært på høring i perioden oktober til november 2023.

Høringsdokumentene fra 2023 er tilgjengelig under høringer på kommunens nettside.

Utvidelse av rundkjøring Gimlevegen/Vallermyrvegen

Fylkeskommunen peker i sin høringsuttalelse med innsigelse blant annet på at det i dette krysset vil oppstå betydelig forsinkelse i maksimaltimen. I tråd med deres ønske foreslår rådmannen å utvide rundkjøringen med ekstra felt og større sirkulasjonsareal. Revidert trafikkanalyse (vedlegg 1) viser at tiltaket har gunstig effekt på trafikkavviklingen. Endringen er også i tråd med Skien kommunes ønsker og grunnlagsdokumentene for bypakke Grenland fase 2.

Konsekvensen av utvidelsen er at arealbeslaget krever riving av Gimlevegen 1 (gbnr. 200/3132) dersom tiltaket realiseres. Det legges til rette for et erstatningsbygg på eiendommen. Gjeldende formål forretning/kontor videreføres. Bygges som rives er markert som D-objekt i gjeldende verneplan for Porsgrunn kommune, og har etter tidligere ombygging lav verneverdi. Ny bebyggelse skal tilpasses eksisterende bebyggelse i Hagebyen. Videre har veigeometrien også gitt felt SF8, SF9 og SF10 en noe annen utforming.

Utsnitt av plankart (høring)
Utsnitt av forslag til endret plankart

Maksimale kotehøyder i felt SF9-10

I planforslaget som var på høring i 2023 har delen nærmest fv. 32 i felt SF9-10 en maksimal kotehøyde på +22. Hensikten er at ny bebyggelse i Beha-kvartalet trappes ned mot Hagebyen, som i kommuneplanens arealdel er angitt med hensynssone bevaring kulturmiljø. Dette skal sikre en myk overgang mot eneboligbebyggelsen, samt at Hagebyen hensyntas med tanke på solforhold.

Sol-/skyggediagram for foreslått endring, jevndøgn kl. 15

Illustrasjonsprosjektet fra 2023 viser intensjonen om en variasjon mellom tre og fire etasjer i denne sonen. Grunneier påpeker i sin høringsuttalelse at maksimal kote +22 ikke muliggjør fire etasjer, blant annet gitt kravet om høy 1. etasje. Rådmannen ser behov for å øke maksimal kote til +23,5 der det skal være mulig med fire etasjer. For å bygge tre etasjer er det tilstrekkelig med kote +20,5. I planforslaget forlenges Bjørkealléen som en åpen akse som deler feltene SF9 og SF11. Denne aksen er nå lagt til grunn for skillet mellom tre og fire etasjer, og endringen sikrer samtidig variasjon i byggehøydene langs fv. 32 i feltene SF9 og SF10.

På bakgrunn av det ovennevnte foreslår rådmannen at delen nord for #4 / Bjørkealléen økes til kote +23,5, mens delen mot sør senkes til kote +20,5.

Sol-/skyggediagram for foreslått endring, jevndøgn kl. 15

Vedlegg

1. Notat – Vurdering av endret adkomst til p-hus
  2. C-tegning utvidet rundkjøring

Frist for å komme med innspill er satt til den 17.10.2024.

Innspill sendes til Byutvikling på e-post til postmottak@porsgrunn.kommune.no.
Innspillene kan også sendes pr. post til Byutvikling, Postboks 128, 3901 Porsgrunn.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med saksbehandler Hans Magnus Kristensen på e-post