Det er mye å sette seg inn i når du skal søke om byggetillatelse. Direktoratet for byggkvalitet har laget en veiledning som forteller hvordan du går frem når du skal søke om byggetillatelse selv.
Skal du bygge noe? Sjekk hva som må til for å sende inn byggesøknad!
De åtte stegene fra filmen er også samlet i en egen oversikt.
Her får du mer utfyllende informasjon. Fra idé til ferdig byggesøknad
Direktoratet for byggekvalitet har gitt ut en veileder for tiltak på eksisterende bygninger.
Hva skal søknaden inneholde?
Få med alle nødvendige opplysninger i søknaden, så slipper du mangelbrev og ekstra gebyrer. I tillegg vil saksbehandlingen gå fortere.
- Søknadskjema
- Det kan være nyttig å legge ved et følgebrev med beskrivelse av tiltaket, evt. bruk av materialer o.l.
- Målsatt situasjonsplan av tiltaket. Det er viktig å vise minsteavstand til nabo(er), andre bygg på eiendommen, veimidte, og vann- og avløpsledninger.
- Målsatte tegninger av tiltaket. Plantegninger, fasadetegninger, snitt-tegninger
- Utregning av tiltakets størrelse og grad av utnytting
- Forholdet til reguleringsplan og kommuneplan, opplys om evt. hensynssoner – sjekk bestemmelser
- Redegjørelse for ivaretakelse av krav til universell utforming og arkitektonisk utforming, herunder visuelle kvaliteter.
- Informer om det er avholdt forhåndskonferanse.
- Redegjørelse for nabovarsling og eventuelle nabomerknader. Kvittering for nabovarsel må også legges ved.
Se for øvrig SAK10 § 5-4
Varsle naboene dine
Når du har samlet alle dokumentene du trenger i byggesøknaden din, må du varsle naboer.
Etter at varslene er sendt, skal naboene få minst 14 dager til å uttale seg om tiltaket. Naboene skal sende sine uttalelser (merknader) til deg.
Profesjonelle aktører bestiller via naboliste . Skal du bygge på egen eiendom kan du kontakte Servicesenteret og få en oversikt over hvilke naboer du må varsle.
Hvor sendes søknaden?
Vi anbefaler at du søker digitalt. Søknaden kan sendes via e-post eller normal postgang.
E-post:
postmottak@porsgrunn.kommune.no
Postadresse:
Porsgrunn kommune
Postboks 128
3901 PORSGRUNN
Hvor lang tid tar saksbehandlingen?
Søknaden behandles av en saksbehandler etter plan og bygningsloven. Behandlingstiden for slike søknader er på inntil 12 uker, med mindre søknaden oppfyller vilkårene for tre ukers saksbehandlingstid i plan- og bygningslovens § 21-7 tredje ledd.
Prisen for tjenesten
Du vil motta faktura for saksbehandlingen av søknaden. Hva koster det?