Kommunen fastsetter offisielle adresser. Før kommunen tildeler eller endrer adresse, skal den som er registrert eier eller fester informeres og få mulighet til å uttale seg.
Kommunen tildeler eller endrer adresse når det er behov, og senest sammen med igangsettingstillatelsen for byggetiltaket. Adressen skal som regel knyttes til den veien (eller gata) eiendommen har godkjent adkomst fra.
Offisiell adresse skal tildeles bygninger som brukes til bolig- eller fritidsformål, til næringsvirksomhet eller til offentlig eller publikumsrettet virksomhet. Kommunen kan også tillegge andre eiendommer eller lokaler offisiell adresse hvis dette er hensiktsmessig. For eksempel kan kommunen tildele eller endre adresse
- når man skal endre adkomstveger
- når man skal oppføre nye bygg
- når det er vanskelig å finne fram til en adresse
Dersom flere boliger har samme adresse, blir det tildelt et bruksenhetsnummer (bolignummer) i tillegg til adressen.
Tjenesten er gratis.
Gjeldende lov- og regelverk
Klage
Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottar vedtaket. Klagen sender du til den du har fått vedtaket fra. I klagen skal du beskrive hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette.
Klageretten er begrenset til
-
hvilken gate eller veg en bygning eller eiendom skal ha adresse til
-
adressetilleggsnavn (navnet på eiendommen, et bygg, en institusjon, eller en kombinasjon)
-
feil tildelt adressenummer eller bolignummer
En eventuell klage sendes til
e-post: postmottak@porsgrunn.kommune.no eller
Porsgrunn kommune
Postboks 128
3901 Porsgrunn.
Klageinstans er Statsforvalter. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Statsforvalter.