Deling/ opprettelse av ny eiendom

Innhold

Ønsker du å dele eiendommen din, må du søke om opprettelse av grunneiendom. Det blir da etablert og tinglyst en ny selvstendig matrikkelenhet med eget gårds- og bruksnummer.

Hvem kan søke? 

Det vanligste er at eieren av den eksisterende eiendommen søker om fradeling av en ny eiendom. Hvis du søker på vegne av eier må du legge ved fullmakt. 

Fullstendig opplisting av de som kan søke står i matrikkelloven § 9 a-f. 
Matrikkelloven § 9 

Hvordan søke? 

Søknadsprosessen ved opprettelse av grunneiendom består av to trinn: 

  1. Først skal saken behandles av byggesaksavdelingen etter plan og bygningsloven (pbl).

  2. Saken behandles videre av geodataavdelingen. 

Trinn 1 – Søke om opprettelse av grunneiendom 

Før du søker 

Sjekk arealformål og bestemmelser som gjelder for din eiendom. Reguleringsplankart  

Hva skal søknaden inneholde: 

  • Kreves det dispensasjon må dette også søkes om. 

  • Dokumentasjon på tilknytning til offentlig veg, vann, og avløp. Dersom det er private anlegg/over privat grunn må det foreligge tillatelse fra grunneier. Ved avkjøring til offentlig veg er det behov for avkjøringstillatelse fra berørt vegmyndighet. Ved privat avløp må det foreligge utslippstillatelse fra Porsgrunn kommune v/Kommunalteknikk. 

  • Dokumentasjon på tilstrekkelig brannslukkevann dersom dette er aktuelt. Ta kontakt med Porsgrunn kommune v/Kommunalteknikk for avklaring på tilgjengelig brannslukkevann på din eiendom. 

  • Eventuell annen relevant dokumentasjon, f.eks. dokumentasjon på trygg byggegrunn. 

Hvor sendes søknaden? 

Søknaden kan sendes via e-post eller normal postgang.  
 
E-post: postmottak@porsgrunn.kommune.no

Postadresse: 
Porsgrunn kommune  
Postboks 128  
3901 PORSGRUNN 

Hvor lang tid tar saksbehandlingen? 

Søknaden behandles av en saksbehandler etter plan og bygningsloven. Behandlingstiden for slike søknader er på inntil 12 uker, med mindre søknaden oppfyller vilkårene for tre ukers saksbehandlingstid i plan- og bygningslovens § 21-7 tredje ledd. 

Prisen for tjenesten 

Du vil motta faktura for saksbehandlingen av søknaden. Hva koster det?  

Trinn 2 – Gjennomføring av oppmålingsforretning 

Ved godkjent vedtak etter pbl sendes saken videre til behandling hos Geodata-avdelingen. Det krever at skjemaet:
«Rekvisisjon av oppmålingsforretning og krav om matrikkelføring»
er innsendt og utfylt riktig.  

Ansvarlig landmåler gjennomfører oppmålingsforretningen for å registrere og merke eiendommen, deretter føres ny eiendom inn i matrikkelen. 

Den nye eiendommen får sitt unike gårds- og bruksnummer og blir tinglyst. 

Til slutt får du tilsendt matrikkelbrev over den nye eiendommen. 

Hvor lang tid tar saksbehandlingen? 

Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning etter matrikkelloven er inntil 16 uker. 

Prisen for tjenesten 

Du vil motta en egen faktura for gjennomføring av oppmålingsforretning.  

Oppmålingsgebyrer i kap. 5.

Her forklares bakgrunnen for gebyrstørrelse oppmåling.

Til toppen