Livsmestring og helse

Innhold

Livsmestring Og Helse

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Et inkluderende barnehagemiljø skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Personalet skal forebygge krenkelser og mobbing og bidra til utvikling av barnas sosiale kompetanse og evne til selvregulering.

Klart vi kan!

Tidlig og tverrfaglig innsats er avgjørende for at mange skal oppleve livsmestring over tid. Ved å bruke modellen «Fra bekymring til handling» jobber barnehager, skoler, PP-tjenester, barneverntjenesten og familiehelsetjenester systematisk med å samordne sine tjenester og tiltak rettet mot enkeltindivider, familier eller grupper. Vi setter inn målrettede tiltak tidlig når det er behov for det. Vi forebygger, stopper og følger opp mobbing og krenkelser. Fysisk aktivitet og folkehelsetiltak har daglig fokus for barn og elever.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:

Vi skal:

  • tilrettelegge for et godt lekemiljø der alle barn skal ha en opplevelse av å høre til, og oppleve å være betydningsfulle personer for fellesskapet.
  • være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap.
  • være tilstedeværende voksne som skaper et trygt og godt barnehagemiljø.
Til toppen