Lek

Innhold

Lek

Rammeplan for barnehagen: Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. 

Klart Vi Kan: Vi verdsetter leken og barndommens egenverdi. Alle barn skal sikres en god lekekompetanse. De fysiske rammebetingelsene stimulerer lek, læring og mestring. 

Barnehagens tiltak som beskriver hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis: 

Lek er en av de viktigste former for språk og kommunikasjon som barn bruker. Gjennom leken finner barn sin identitet, rolle og plass i gruppa. De som jobber med barn, må tilegne seg kunnskap om lekens verden og tilstrebe seg å mestre denne formen for kommunikasjon og skal ha kompetanse på hvordan de hjelper ALLE barn inn i lek.   
I leken legges grunnlaget for barns vennskap med hverandre. 

Lek er som oftest en god tilstand som barnet liker å være i. Barnet utvikler i leken sin sosialkompetanse, uten at det selv tenker på at det er det de gjør. Lek er en fantastisk kilde til læring. I lek lærer barnet å forhandle, ta innspill, gi respons, tilpasse seg andres tankesett, kjenne på egne følelser, prøve ut ideer og bearbeide hendelser. 

Vi skal bidra til den gode barndommen ved å gi barna mulighet for lek som kilde til trivsel.  

De ansatte inspirerer til fortellinger i leken gjennom bruk av litteratur. Siden barnehagen er en arena hvor barn og familier med ulike kulturelle bakgrunner møtes, skal vi bruke litteratur, eventyr, media og drama for å skape en felles lekeplattform hvor alle barn har kompetanse. For å oppnå det, vil vi jobbe med verktøyet «Sprell i jungelen» som er en sanselig og tverrfaglig måte å jobbe med litteratur på. 

Voksne oppmuntrer barna til å leke et repertoar av faste regelleker, særlig i uteleken. Det å leke regelleker stiller mindre krav til å mestre fortellinger i leken. Barna kan delta uten å måtte lage rammene og de kan øve på turtaging som er en viktig forutsetning i den frie sosiale rolleleken. Leken ute er mer kroppslig og barna får kontakt og mulighet for fellesskap og gryende vennskap.  

Voksne i lek skal være en ressurs og inspirasjon, samtidig som vi også bruker leken som et pedagogisk virkemiddel. 

Vi skal legge til rette for: 

  • Lekemiljøer tilpasset alder og interesser 
  • Regelleker og sangleker som inkluderer mange barn og gir barn en øvelse i regler som også er i den sosiale rolleleken.
  • Observerer og legger til rette for lek, gjennom variert materiell som gir progresjon. 
  • God og inkluderende utelek. 
Til toppen