Livsmestring og helse

Innhold

Livsmestring Og Helse

Rammeplan for barnehagen: Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Et inkluderende barnehagemiljø skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Personalet skal forebygge krenkelser og mobbing og bidra til utvikling av barnas sosiale kompetanse og evne til selvregulering. 

Klart Vi Kan: Tidlig og tverrfaglig innsats er avgjørende for at mange skal oppleve livsmestring over tid. Ved å bruke modellen «Fra bekymring til handling» jobber barnehager, skoler, PP-tjenester, barneverntjenesten og familiehelsetjenester systematisk med å samordne sine tjenester og tiltak rettet mot enkeltindivider, familier eller grupper. Vi setter inn målrettede tiltak tidlig når det er behov for det. Vi forebygger, stopper og følger opp mobbing og krenkelser. Fysisk aktivitet og folkehelsetiltak har daglig fokus for barn og elever.  

Barnehagens tiltak som beskriver hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis: 

Det å mestre livet og ha en god helse fremmes i våre barnehager gjennom at vi jobber med ulike aspekter ved livsmestring.  

Vi bruker opplegget Kroppen min eier jeg  sammen med alle førskolebarn, for å lære å sette grenser for egen kropp.  

Vi skal: 

  • Skape et trygt og inkluderende miljø 
  • Fremme fysisk aktivitet og lek 
  • Følge helsedirektoratets råd for mat i barnehagen 
  • Legge til rette for variasjon mellom aktivitet og hvile 
  • Støtte emosjonell og sosial utvikling gjennom beskrivende kommentering 
  • Lære barna gode hygienevaner 
  • Samarbeide med foreldre om helse og trivsel 
  • Legge til rette for at barnet skal mestre selv 
Til toppen