Overganger

Innhold

Overganger

Rammeplan for barnehagen: Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.  

De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. 

Klart Vi Kan: Alle virksomheter følger de til enhver tid gjeldende kommunale retningslinjene 

Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage og overgang til skolen. 

Barnehagens tiltak som beskriver hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis: 

Når barnet begynner i barnehagen. I barnehagen setter vi vanligvis av god tid ved overgang mellom hjemmet og barnehagen. Dette blir gjort i nært samarbeid med foresatte, og tilpasset hver enkelt familie. I den første tiden i barnehagen legger vi vekt på å etablere en god og trygg relasjon med barnet og familien. 

Vi har oppstartsamtaler i barnehagen slik at vi på best mulig måte blir kjent med barnet og familien.  

Det viktigste for oss er at tilvenningen skjer på barnets premisser og etter hvert enkelt barns behov. Store individuelle forskjeller – her jobber vi tett sammen med foreldrene.  

Våre anbefalinger til foreldre: 

Vi anbefaler at dere må være tilgjengelige og til stede den første uka, og kanskje lenger om barnet har behov for det. 

De første dagene er dere sammen med barnet i barnehagen i korte perioder (1,5 - 2 timer), dette for en tryggest mulig overgang. Tilvenning til nye barn omgivelser og voksne krever tid. I samarbeid med hjemmet øker vi timer og dager når vi opplever at barnet føler seg tryggere. 

Trygge foreldre gir trygge barn: dere spiller en viktig rolle i tilvenningen. 

Overganger innad i barnehagen: Når barnet skal bytte til større avdeling har vi overgangssamtale mellom pedagogene. Barna får besøke den nye gruppa i tiden før barnet skal begynne på ny avdeling. Vi sørger for at det blir en sammenheng mellom de ulike avdelingene ved å ha felles bok eller sanger i perioden mai /juni. 

Overgangen mellom barnehage og skole: Før barnet begynner på skolen jobbes det i barnehagen med at barnet får erfaring med å få venner og være en god venn. De lærer hvordan de setter grenser for seg selv og hvordan de skal respektere andres grenser. Vi øver på selvstendighet i hverdagen. Barnet øver på å følge regler i lek og spill. Barna besøker skolen på våren før skolestart.  

Til toppen