Vennskap og fellesskap

Innhold

Vennskap

Rammeplan for barnehagen: Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov. 

Klart Vi Kan: Vi skaper en mestringsorientert- ansvarsorientert og samarbeidsorientert kultur. Vi har tydelige voksne som har empati og legger til rette for positiv lek og samhandling i ulike situasjoner. Vi arbeider bevisst med å utvikle gode relasjoner og viser en anerkjennende holdning. Vi lytter, skaper trygghet, motiverer og veileder. 

Barnehagens tiltak som beskriver hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis: 

Ikke alle barn i barnehagen er med i lek og det kan være ulike årsaker til dette: Manglende språkkompetanse, ulike erfaringer, vansker med å tolke lekesignaler og utrygghet. Noen barn trenger hjelp til å komme inn i lek med andre barn, lære å tolke lekesignalene og hjelp til å holde på leken over tid.  

Ved å gi barn felles opplevelser, fortellinger, erfaringer og god tilrettelegging kan det utvikles muligheter for lek og god kommunikasjon mellom barn. Siden barnehagen er en arena hvor barn og familier med ulike kulturelle bakgrunner møtes, skal vi bruke litteratur, eventyr, media og drama for å skape en felles lekeplattform hvor alle barn har kompetanse.  

Barn velger seg ofte noen nære lekevenner som de er ofte sammen med i løpet av dagen. Samlingsstunden derimot er tid for lek-, læring og gøy i gruppefelleskap. Felles opplevelser kan gi verdifulle erfaringer, støtte en sterkere gruppefølelse. Samlingsstund er en veletablert arena for formidling og kulturell overlevering i barnehagen. Formidler vi noe fra hjertet som vi selv er engasjert i, vil begeistringen smitte over til barna. Det utvidede erfaringsgrunnlaget barna får gjennom historier og opplevelser vil berike den sosiale fantasileken. 

Alle barna i barnehagen skal være klar over at det er noen områder som de mestrer ekstra mye og de skal oppleve at de er verdifulle og betydningsfulle for felleskapet.  

Barnehagen ønsker å bidra til at foreldre blir kjent med hverandre, slik at de kan bruke nærmiljøet sammen. Mange av barna hos oss vil gå sammen på skolen i mange år, og vi vet at foreldres relasjoner har betydning for barns oppvekstmiljø. 

Vi skal: 

  • Skjerme lek, og invitere nye barn inn i etablert lek 
  • Samarbeide med foreldre om barnas trivsel 
  • Legge til rette for møteplasser både i regi av barnehagen, men også nærmiljøet. 
  • Bruke håndboka for gruppeledelse for å skape et trygt miljø. 
Til toppen