Verdigrunnlaget til norske barnehager bygger på FN sin barnekonvensjon. Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barndommen har en egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. (Rammeplan 2017)
«Klart vi kan! 2019-2025» er en politisk vedtatt plan som forplikter alle som jobber i Oppvekst. Planen løfter Porsgrunns verdier
FELLESSKAP – LIKEVERD – MANGFOLD – RAUSHET.
Menneskesyn, verdier og faglige utviklings- og kompetansemål konkretiseres gjennom tre satsingsområder:
- læringsmiljø
- læring og mestring
- ledelse for læring
Barne- og menneskesyn
Vårt syn på barn legger premissene både for vår pedagogiske praksis og for barnets tilværelse i denne praksisen. Vi ser på barn som aktive, deltakende aktører i sitt eget liv. Vi, både barn og voksne, er ingen universell enhet, men subjekter som skapes i samhandling med omgivelsene. Barn og voksne er likeverdige og har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. Alle skal oppleve seg selv som verdifulle og betydningsfulle individer og ressurser for felleskapet.
Læringssyn Barn lærer gjennom interaksjon og samhandling med omgivelsene. Kunnskap er ikke noe som overføres, men som skapes gjennom utforskning, dialog og fortolkning. Læring blir derfor sett på som en sosial og aktiv prosess og avhenger derfor av voksnes evne til å møte barna der de er. Vi er opptatt av å tilby barna inntrykk, opplevelser og legge til rette for erfaringer som støtter læringsprosesser i felleskap. Lek og vennskap er grunnlag for barns utvikling av sosial kompetanse og et godt utviklet språk.
Vår visjon er: Alle skal med - tilrettelegg for det!
I våre barnehager tar vi utgangspunkt i at ingen er like- verken på utsiden eller innsiden- og det heier vi på!
Alle barn har sin unike personlighet, og sine unike talenter.
Vi lærer barna å sette pris på mangfoldet hos seg selv og hverandre, og oppleve mestring som den de er.
Hos oss skal alle få muligheten til å blomstre, ut ifra sine forutsetninger. Det gir hverdagsglede her og nå, og det ruster barna for fremtiden.