Barnehagens arbeidsmåter

Innhold

Arbeidsmåter

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Barna skal utvikle kunnskap og ferdigheter innenfor alle fagområdene gjennom undring, utforsking, og skapende aktiviteter. Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna, og støtte opp om barns læreprosesser samt bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.

Klart vi kan!

Vi er profesjonsfaglig kompetente og leder læringsarbeidet på alle arenaer. Vi bruker ulike kunnskapskilder og egne erfaringer for å øke forståelsen og se nye sammenhenger. Vi legger til rette for et åpent, innovativt og skapende miljø med undring, refleksjon og diskusjon. Vi bruker digitale kommunikasjonskanaler til informasjon, samarbeid og kunnskapsdeling på en måte som bygger tillit og bidrar til deltakelse og samhandling.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Rammeplanen inneholder syv fagområder:

  • Kommunikasjon, språk og tekst
  • Kropp, bevegelse, mat og helse
  • Kunst, kultur og kreativitet
  • Natur, miljø og teknologi
  • Antall, rom og form
  • Etikk, religion og filosofi
  • Nærmiljø og samfunn

Barna møter fagområdene i det daglige arbeidet på avdelingene og i grupper. Arbeidet med fagområdene skal oppleves som morsomt og meningsfylt og skal skje gjennom barns ulike uttrykksmåter. Barn utvikler kunnskap og ferdigheter gjennom lek, undring og skapende aktiviteter. Prosjekt- og temaarbeid er en god metode for å jobbe tverrfaglig, slik at en er innom flere fagområder. Det er barnehagens oppgave at alle barn får variasjon i aktivitets- og læringsmulighetene. Alle barn skal oppleve mestring, og samtidig ha noe å strekke seg etter.

Til toppen