Vi jobber med regional kompetanseplan 2023/25 «Et inkluderende miljø for omsorg, lek og danning» og vi jobber med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. På bakgrunn av dette har vi valgt å sette fokus på disse to områdene:
Voksenrollen knyttet til samspill og tilknytning
Forrige år hadde vi et samarbeid med barneverntjenesten og alle ansatte gjennomførte kurset «Se barnehagebarnet innenfra». Dette ga ansatte mer kunnskap om tilknytningsteori og bidro til større bevissthet om voksenrollens betydning for inkludering. Vi vil fortsette å jobbe etter prinsippene «Større, sterkere, klokere, god» og videreutvikle forståelsen om hva disse begrepene betyr i møte med barna.
Alternativ og supplerende kommunikasjon ASK
Barnehagene i Sentrum Vest bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK betyr å bruke andre kommunikasjonsformer enn tale. Dette kan innebære bruk av grafiske symboler, håndtegn eller andre hjelpemidler som erstatter, støtter eller stimulerer verbalspråket.
Målet med ASK er å øke alle barns sosiale deltakelse og la alle få være med å bestemme over sin egen hverdag. Ved hjelp av ASK ønsker vi å skape et inkluderende språkmiljø med kompetente kommunikasjonspartnere for alle barn. Språk er hjørnesteinen til sosialt samspill og vi ønsker at alle barn skal få mulighet til å kommunisere. På bakgrunn av dette bruker vi ASK med alle barn, uavhengig av funksjonsnivå. Vi bruker for eksempel grafiske symboler og noe tegnstøtte på småbarnsavdelinger for å støtte barns tidlige språkutvikling. Grafiske symboler er også et fint supplement i samtaler med tospråklige barn og foreldre. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling (R-17, s. 23).