Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Et inkluderende barnehagemiljø skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Personalet skal forebygge krenkelser og mobbing og bidra til utvikling av barnas sosiale kompetanse og evne til selvregulering.
Klart vi kan!
Tidlig og tverrfaglig innsats er avgjørende for at mange skal oppleve livsmestring over tid. Ved å bruke modellen «Fra bekymring til handling» jobber barnehager, skoler, PP-tjenester, barneverntjenesten og familiehelsetjenester systematisk med å samordne sine tjenester og tiltak rettet mot enkeltindivider, familier eller grupper. Vi setter inn målrettede tiltak tidlig når det er behov for det. Vi forebygger, stopper og følger opp mobbing og krenkelser. Fysisk aktivitet og folkehelsetiltak har daglig fokus for barn og elever.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis
- La barna få mestringsopplevelser ved å øve på det de kan gjøre selv
- Personalet hjelper barna til å sette ord på egne følelser og til å forstå andres følelser
- Vi møter barnas følelser og tar dem på alvor, med sensitivitet, omsorg og trøst
- Være oppmerksomme og tilstedeværende voksne i barnas lek ute og inne. På denne måten kan vi fremme fellesskap, samt forebygge/stoppe mobbing og utestengelse