Rammeplan for barnehagen
Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.
Klart vi kan!
Alle virksomheter følger de til enhver tid gjeldende kommunale retningslinjene
Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage og overgang til skolen.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis
Vi skal tilby et foreldremøte for nye foreldre før sommeren og ta kontakt med foreldrene for å avtale oppstart i barnehagen, samt gi tilbud om et besøk. Det settes av minimum tre dager til oppstart der foreldrene følger og deltar sammen med barnet, men noen ganger kan det være behov for flere dager. I denne perioden har vi en oppstartsamtale med foreldrene.
Underveis i barnehageløpet vil barnet flyttes over fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn. Barnet vil gradvis utvide området det leker på og på den måten bli kjent med hele barnehagen og alle ansatte. Før barnet begynner på ny avdeling vil det være på besøk i lengre perioder for å bli kjent. Overgangen er også tema på utviklingssamtale slik at foreldre får den informasjonen de trenger.
Barnehagen har en egen førskolegruppe som jobber med selvstendighetstrening og ulike aktiviteter. På førskolegruppa legges det vekt på å legge til rette for aktiviteter som gir barna følelse av mestring og tro på egne evner. I løpet av denne tiden besøker vi skolen barnet skal begynne på.
Barnehagen følger Porsgrunn kommunes rutiner for overgang mellom barnehage og skole.