Barnehagens arbeidsmåter

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Barna skal utvikle kunnskap og ferdigheter innenfor alle fagområdene gjennom undring, utforsking, og skapende aktiviteter. Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna, og støtte opp om barns læreprosesser samt bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.

Klart vi kan!

Vi er profesjonsfaglig kompetente og leder læringsarbeidet på alle arenaer. Vi bruker ulike kunnskapskilder og egne erfaringer for å øke forståelsen og se nye sammenhenger. Vi legger til rette for et åpent, innovativt og skapende miljø med undring, refleksjon og diskusjon. Vi bruker digitale kommunikasjonskanaler til informasjon, samarbeid og kunnskapsdeling på en måte som bygger tillit og bidrar til deltakelse og samhandling.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​ 

Det er personalet i våre barnehager som har ansvaret for å legge til rette for at det finnes en balanse mellom det å oppleve mestring, og det å møte utfordringer. Gjennom disse prosessene skal barna oppleve at vi har et helhetlig syn på barns lek, omsorg, læring og danning.

  • Barnas progresjon blir synliggjort gjennom praksisfortellinger, bilder, periodeplaner, observasjoner, pedagogiske analyser, refleksjoner og utviklingssamtaler
  • Barnas interesseområder, innspill og nysgjerrighet skal være utgangspunktet for arbeidet med fagområdene. På denne måten ivaretar vi barns medvirkning i dette arbeidet. 
  • Det skal være en god vekselvirkning mellom det spontane og det planlagte, der leken skal være en rød tråd og lekedøra holdes åpen.
  • Det skal være en god balanse mellom mestring og nye utfordringer, som vil bidra til å gi barna nye erfaringer og utvikle kunnskap og ferdigheter. 
  • Gjennom skapende aktiviteter, varierte inntrykk, muligheter, undring og utforsking skal arbeidet med fagområdene bidra til lek og lærende prosesser. 
  • Arbeidet med fagområdene skal bidra til å støtte barn inn i lekerutiner. 
  • Barnehagens mangfold skal gjenspeiles i arbeidet med fagområdene for å styrke alle barnas totale utvikling. 
  • Vi benytter pedagogisk analyse og pedagogisk dokumentasjon som verktøy 
Til toppen