Barns medvirkning

Innhold

Barns Medvirkning

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Klart vi kan!

Vi anerkjenner alle, er tydelige og forutsigbare og sørger for medvirkning i hverdagen. Hvert enkelt barn og hver enkelt elev i Porsgrunn er like mye verdt, og skal møtes med respekt og anerkjennelse av voksne som har tro på at alle kan og at alle har iboende ressurser. Vi følger opp nasjonale planer blant annet ved å konkretisere forutsetningene for demokrati og medborgerskap.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Barn skal få muligheten til å medvirke i sin hverdag. Hos oss skal de voksne være en støtte og en hjelp, slik at barna får mulighet til å utrykke sine tanker, ønsker og behov. Personalet setter av tid til gode møteplasser, der alle barna skal bli sett, hørt og få komme med sin stemme. Ved at vi er mottagelige og lar barns lekende initiativ påvirke innholdet i barnehagen, skaper vi rom for at barna regisserer sin lek og opplever å ha innflytelse i sin hverdag.  

Vi observerer og deltar i barnas lek, slik at vi kan ta del i og ha kunnskap om barnas interesser, ønsker og behov. Disse interessene, ønskene og behovene er utgangspunkt for arbeid med prosjekter og planlegging av barnehagehverdagen. Barns medvirkning og deltakelse er også utgangspunkt for tilrettelegging av det fysiske miljøet. Personalet fokuserer på refleksjon og holdningsskapende arbeid og bruker pedagogisk analyse som verktøy.  

Til toppen