Kommunikasjon og språk

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

Klart vi kan!

Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse. Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter vi ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring. Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

For å skape og ivareta et godt språkmiljø skal vi som voksne være tilstedeværende, anerkjennende, motiverende, lyttende, interesserte, spørrende og responderende. Hos oss skal alle barn få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen. For å kunne gi barna god og tidlig språkstimulering, må vi være bevisst vårt ansvar som språkrollemodeller. Vi må aktivt bruke språket og sette ord på alt vi gjør, rett og slett «bade» barna i språk. Samtidig skal vi bruke alle situasjoner til å være gode støttespillere i barns språk- og kommunikasjonsutvikling. Vi skal anerkjenne og oppmuntre til ulike språklige uttrykk, både verbalt og kroppslig, og gi dem positive erfaringer med å bruke språket. Dette gjør vi blant annet gjennom å gi tilpasset støtte og ved å stille åpne spørsmål. Vi oppmuntrer og legger til rette for at alle barn tar del i samspill og samtaler, både gjennom og selv uttrykke seg og ved å lytte til andre.  

Vi skal bidra til at barna opplever spenning og glede ved høytlesning, sang, samtaler og dramatisering. Barna skal møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barna skal utvikle en språklig nysgjerrighet og språklig forståelse gjennom å leke med språk, symboler, rytmer og tekst. 

For å oppnå gode samtaler med barn skal personalet være nære, engasjerte og bevisste voksne som toner seg inn med barna og tolker det de prøver å kommunisere verbalt og non-verbalt. De voksne skal hele tiden tilpasse seg og bygge samtalen opp rundt det enkelte barns bidrag. Ved å lytte til barna, vise interesse og svare når de uttrykker seg, vil de stimuleres til å snakke, samtidig som de får erfaring med språk og dialog. Det er viktig å fokusere på det barna er opptatt av, og tilpasse språket etter alderen. 

Til toppen