Lærende organisasjon

Innhold

Lærende Organisasjon

Rammeplan for barnehagen

Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.

Klart vi kan!

I Porsgrunns skoler og barnehager er vi som ansatte bevisst våre forpliktelser og vår betydningsfulle rolle i barn og elevers liv. Vi vet at våre holdninger og verdier, vår kompetanse og kunnskap kan og skal bidra til sosial utjevning. Vi er bidragsytere i det profesjonelle læringsfelleskapet som sammen skaper kultur for utvikling, samarbeid og mestring. Vi er opptatt av «å lære å lære» og reflekterer omkring egen læring.

Alle kommunens barnehager er partnerbarnehager med USN, og tar jevnlig i mot studenter

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Våre barnehager er en virksomhet, men to hus. Det å være organisert på denne måten gir virksomheten vår et bredere erfarings- og kunnskapsgrunnlag. Personalet videreutvikler sin kompetanse gjennom å dele med hverandre i et større faglig fora, gjennom refleksjoner og diskusjoner. 

Vi arbeider systematisk og har fokus på det å være en lærende organisasjon med fokus på personalutvikling. 

  • Arbeidet med kompetanseløftet fortsetter også i år. Kompetanseløftet er en oppfølging av Stortingsmelding 6 (2019-2020): “Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og sfo”. Målet med kompetanseløftet er: «at alle kommuner, fylkeskommuner, barnehage- og skoleeiere skal ha tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging.» 
  • Vi har gjennom fire år arbeidet med regional kompetanseheving (Re-komp), der personalet har arbeidet målrettet for å heve sin kompetanse om inkludering og lek. Re-komp arbeidet skal fortsette også i år. Vi har valgt å knytte barnehagens satsningsområde, kompetanseløftet og RE-komp arbeidet sammen. På den måten opplever personalet sammenheng, oversikt og systematikk i sitt kvalitets- og endringsarbeid. 
  • Vi utvikler implementeringsplaner i forhold til arbeidet med Re-komp, kompetanseløftet og barnehagens satsingsområde. Dette danner grunnlag for valg av kurs og videreutdanning for personalet. 
  • Personalet leser faglitteratur i tråd med satsningsområdet. 
  • Personalet har mulighet for videreutdanning i tråd med nasjonale og lokale satsningsområder. 
  • Vi benytter veiledning av personalet som metode. Det foregår både individuelt og i gruppe. I noen av gruppeveiledningene vil det gjennomføres reflekterende team. Dette setter i gang og skaper gode refleksjonsprosesser i personalgruppen.
Til toppen