Lek

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.

Klart vi kan!

Vi verdsetter leken og barndommens egenverdi. Alle barn skal sikres en god lekekompetanse. De fysiske rammebetingelsene stimulerer lek, læring og mestring.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Leken skal ha stor plass i barnehagen, og mest av alt barnas egeninitierte lek. For barn er det helt naturlig å leke, leken er på liksom og i leken bringer barna med seg både opplevelser og erfaringer. Barna leker først og fremst for å ha det gøy. Den narrative leken, der barn leker sine selvbiografier, er viktig for å utvikle kreativitet og evnen til problemløsning. Lek gir også grunnlaget for barns sosiale og emosjonelle utvikling. Det å ha lekevenner er viktig for barns livsmestring, og i leken utvikles viktige sosiale ferdigheter for å kunne være en del av et inkluderende fellesskap. Personalet har et viktig ansvar for å fremme et positivt fellesskap og et inkluderende lekemiljø. De voksne skal være til stede, og bidra til å utvikle det psykososiale lekemiljøet som omfatter vennskap, inkludering og forebygging av krenkelser, trakassering og mobbing. Aktivitetsplikten skal sikre et trygt leke- og læringsmiljø. Vi skal være tilgjengelige for barna når de søker hjelp, støtte eller inspirasjon. Vi skal åpne lekedøra på vidt gap, som innebærer tilstedeværelse og støtte, bidra til å skape fantasi, spenning og magi i leken 

Til toppen