Overganger

Innhold

Overganger (1)

Rammeplan for barnehagen

Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.

De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.

Klart vi kan!

Alle virksomheter følger de til enhver tid gjeldende kommunale retningslinjene
Kommunen har prosedyrer som omhandler oppstart i barnehage og overgang til skolen.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Overganger kan være sårbare, men også gi nye muligheter. Mange barn begynner i barnehagen etter å ha vært hjemme med sine nærmeste omsorgspersoner siden de ble født. Gjennom kunnskap og erfaringer vet vi at det første møtet og tilrettelegging av dette, er avgjørende for hvordan barnet vil oppleve den første tiden i barnehagen. Små barn opplever mange overganger. Vi skal skape trygghet, og gjøre disse overgangene så gode som mulig. 

Når barnet begynner i barnehagen: 

  • Primærkontakter for nye barn i oppstartperioden. 
  • Pedagogene gjennomfører oppstartsamtaler slik at barnehagen på best mulig måte blir kjent med barnet og familien.  

Overganger innad i barnehagen:  

  • Overgangssamtale mellom pedagogene. 
  • Barna gjør seg kjent på den nye avdelingen på vårparten.

Overganger fra barnehage til ny barnehage:  

  • Pedagogisk leder tar kontakt med «gammel» barnehage og innhenter/gir informasjon om barnet med samtykke fra foresatte. 

Overganger mellom barnehage og skole: 

  • Se egen informasjon og våre tanker i vår «Veileder for skolestarterne». 
Til toppen