Dette året vil vi fortsette å vie leken stor plass og tar med erfaringene fra tidligere arbeid om inkludering og lekemiljø. Lekemiljøer og lekemateriell skal bygges rundt barnas motivasjon og interesser og invitere flere til å leke sammen. Dette ligger til grunn når vi velger årets satsingsområde:
Den magiske leken
Magi er et spennende begrep vi ønsker å løfte frem i leksammenheng og i vårt satsningsområde. “Den magiske leken” legger noen forventninger til leken – som noe mer enn lek, noe estetisk og sanselig og som gir en “wow-følelse”. Magi i lek utløser en følelse av undring, forundring og glede, som oppstår når noe uventet, fantastisk eller vakkert skjer. Dette magiske gir en følelse av å være fortryllet og og barna gir seg hen og beveger seg inn i lekens flytsone. Der blir tid og sted glemt, og barna er kun oppslukt av leken og dens essens.
Mål for året: “Barna skal oppleve magi i leken”
For at barn skal kunne hengi seg til lek må de føle trygghet og kjenne på det å være inkludert. Å være inkludert betyr for oss å kjenne på den ekte følelsen av å være en del av et fellesskap, og at du føler deg betydningsfull i det fellesskapet. Det kan være at noen venter på deg om morgenen, blir glad for å se deg og tar deg med i lek og spennende aktiviteter gjennom dagen. Når barn hengir seg til lek sammen, kan det fort oppstå magi.
For at barna skal oppleve magi i leken skal personalet planlegge for å berike leken gjennom å benytte rommene vi har på en god måte. Vi skal skape møteplasser og lekeoaser, der barna kan utforske og være midt i leken, midt i en verden der alt er mulig og det umulige kan skje. Vi iscenesetter rom, lager spennende installasjoner og lekesoner der barna kan ha noe å være felles om, noe som gir mening.
Barnehagen vår tilbyr et variert lekemiljø med et stort utvalg av aktiviteter, materiell og leker. Barn bør ideelt sett få så mange materialopplevelser som mulig i barnehagen og det er et viktig poeng at det er nok til «alle». Rikelig mengder med lekemateriell bringer barna sammen og virker inkluderende. I arbeid med å skape magi i lek og lekemiljøene våre er vi inspirert av STYD kommunikasjons arbeid med lekemiljøer og valg av lekemateriell. Materialer i barnehagen innebærer, det som Styd kommunikasjon kaller for grunnmateriale og en god blanding av definerte leker og autentiske rekvisitter
Grunnmateriale er selve basen. Det er de større og fleksible elementene - f.eks kasser, tepper, rør og stoffer, som rammer inn selve leken og skaper oversiktlige lekesoner.
Definerte leker er f.eks. biler, dukker, kjøkkenleker og kan kombineres med grunnmaterialene.
Autentiske rekvisitter – er ekte saker som er preget av «levd liv» og som står i kontrast med de tradisjonelle lekene barna er vant til å leke med. Disse rekvisittene kan være ekte kjøkkenredskaper, nøkler, emballasje fra husholdning og utkledning som ikke er definerte på forhånd.
Rekvisittene i seg selv kan være magiske og vekker nysgjerrighet og lekelyst. Mye av magien blir til i måten de blir fremstilt på og i samspill med andre estetiske virkemidler. Personalet må evne å legge til rette for magiske møteplasser og tilføre elementer, som skaper utvikling og ny gnist i leken.
Bruk av digitale verktøy har blitt en stor del av den virkeligheten barna vokser opp i og bør ses på som en del av barnas danning. I barnehagen skal vi bruke digitale verktøy til å inspirere til lek og kreativ tenkning. Ved hensiktsmessig bruk vil digitale verktøy berike og forsterke leken og skape en magisk dimensjon, som fører barna inn i en ny og dypere lekeverden. I praksis kan dette være å tilføre elementer som musikk, lyd, lyskilder, skygge, bruk av prosjektor, bilder og andre digitale medier.