Barns medvirkning

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Klart vi kan!

Vi anerkjenner alle, er tydelige og forutsigbare og sørger for medvirkning i hverdagen. Hvert enkelt barn og hver enkelt elev i Porsgrunn er like mye verdt, og skal møtes med respekt og anerkjennelse av voksne som har tro på at alle kan og at alle har iboende ressurser. Vi følger opp nasjonale planer blant annet ved å konkretisere forutsetningene for demokrati og medborgerskap.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​ 

Barns medvirkning handler om at barna får mulighet til å påvirke sin hverdag med egne tanker, ønsker og behov, men de skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Hos oss legger personalet til rette for god kommunikasjon og stiller barna åpne spørsmål. Vi skaper rom for gode møteplasser, der alle barna blir sett. 

Gjennom samhandling og felles lek kan personalet koble barnas innspill til hverandre slik at de kan samarbeide om felles prosjekter og være gode forbilder og ressurser for hverandre. Da gir personalet barna mulighet til å tenke og skape leken sin selv i et lekemiljø, som gir mening for barna. Barna blir oppmerksomme på andre barns innspill og ressurser og barna får delta ut ifra sine egne forutsetninger. Dette kan styrke inkluderingen og følelsen av fellesskap og tilhørighet.  

Vi observerer og deltar i barnas lek, slik at vi kan ta del i og ha kunnskap om barnas interesser, ønsker og behov. Disse interessene, ønskene og behovene er utgangspunkt for arbeid med prosjekter og planlegging av barnehagehverdagen. Barnas stemme handler ikke bare om det verbale språket, men også om alt det de utrykker gjennom sine kroppslige utrykk, som blikk, lyder, mimikk, bevegelse og tempo. Gjennom kroppen kan barna vise oss sin stemme og ved at de voksne agerer på det, kan selv de minste barna få medvirke i sin hverdag. Barns medvirkning og deltakelse er også utgangspunkt for tilrettelegging av det fysiske miljøet.

Til toppen