Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Klart vi kan!
Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse. Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter vi ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring. Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis
For å skape og ivareta et godt språkmiljø er personalet tilstedeværende, anerkjennende, motiverende, lekende, lyttende, interesserte, spørrende og responderende. For å gi barna god språkstimulering, er vi bevisst vårt ansvar som språklige rollemodeller. Vi bruker språket og setter ord på det vi gjør, vi rett og slett «bader» barna i språk. Samtidig bruker vi alle situasjoner til å være gode støttespillere i barns språk- og kommunikasjonsutvikling. Vi anerkjenner og oppmuntrer til ulike språklige uttrykk, både verbalt og kroppslig, og gir dem positive erfaringer med å bruke språket. Vi oppmuntrer og legger til rette for at alle barn tar del i samspill og samtaler, både gjennom å uttrykke seg og ved å lytte til andre.
Vi bidrar til at barna opplever spenning, glede og magi ved høytlesning, sang, samtaler, lek og dramatisering. Barna møter ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barna utvikler en språklig nysgjerrighet og språklig forståelse gjennom å leke med språk, symboler, rytmer og tekst.
For å oppnå gode språkopplevelser med barn er personalet nære, engasjerte og bevisste voksne, som toner seg inn med barna og tolker det de prøver å kommunisere verbalt og non-verbalt. De voksne tilpasser seg og bygger samtalen opp rundt det enkelte barns bidrag. Felles opplevelser og aktiviteter gir unike muligheter for kommunikasjon mellom barna. Gjennom lek bruker barna en mer variert og komplisert tale der de veksler mellom bruk av kropp, bevegelse og tale. Leken er derfor en god støtte for utviklingen av talespråket.