Lærende organisasjon

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.

Klart vi kan!

I Porsgrunns skoler og barnehager er vi som ansatte bevisst våre forpliktelser og vår betydningsfulle rolle i barn og elevers liv. Vi vet at våre holdninger og verdier, vår kompetanse og kunnskap kan og skal bidra til sosial utjevning. Vi er bidragsytere i det profesjonelle læringsfelleskapet som sammen skaper kultur for utvikling, samarbeid og mestring. Vi er opptatt av «å lære å lære» og reflekterer omkring egen læring.

Alle kommunens barnehager er partnerbarnehager med USN, og tar jevnlig i mot studenter

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis 

Våre barnehager er en virksomhet, men to hus. I fellesskap videreutvikler vi vår kompetanse og deler erfaringer og kunnskap med hverandre. I arbeidet med å være en lærende organisasjon har vi fokus både praksis og faglighet i personalutviklingen

  • Vi er en del av de regionale kompetansestrategiene “Kompetanseløftet” og “Re-komp”. Målet med strategiene er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. Det gis kompetanseheving via felles kurs og via opplæring og veiledning i barnehagen.
  • Vi utvikler implementeringsplaner i forhold til arbeidet med Re-komp, kompetanseløftet og barnehagens satsingsområde. Dette danner grunnlag for valg av kurs og videreutdanning for personalet.
  • Personalet leser faglitteratur i tråd med satsningsområdet.
  • Personalet har mulighet for videreutdanning i tråd med nasjonale og lokale satsningsområder.
  • Vi benytter veiledning som metode. Det foregår både individuelt og i gruppe. Veiledning kan sette i gang gode refleksjonsprosesser i personalgruppa. 
  • Vi benytter pedagogisk analyse som verktøy for å systematisere og analysere utfordringer i hverdagen. Pedagogisk analyse hjelper oss til å se de ulike faktorene i miljøet som påvirker barna. På denne måten styrker vi det allmennpedagogiske tilbudet i barnehagen og fremmer trivsel, læring og mestring for alle barna. 
  • Vi har fokus på tilbakemeldingskultur. Tilbakemeldinger fører til en bevisstgjøring av våre tanker og holdninger. En god tilbakemeldingskultur er helt vesentlig i en lærende organisasjon, som barnehagen er.  

 

Til toppen