Læring

Innhold

Læring

Rammeplan for barnehagen

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.

Klart vi kan!

Alle barnehagebarn opplever daglig mestring og læring. Læringsarenaene stimulerer til skapertrang og undring. Vi har tydelige voksne som etablerer en god læringskultur i ethvert læringsfellesskap. Vi etablerer struktur, regler og rutiner, har en positiv og støttende relasjon til hver enkelt, motiverer og har klare forventninger.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

Læring og lek henger tett sammen for barn i barnehagealder. Barn lærer gjennom erfaringer og opplevelser, og når tryggheten er til stede. Derfor er det viktig at vi voksne skaper et trygt og inspirerende miljø. Barn må få muligheten til å utfordre seg selv gjennom lek, gode daglige rutiner og spennende aktiviteter. Personalet hos oss legger til rette for at alle barn får med seg et bredt erfaringsgrunnlag og positive opplevelser. Personalet skal også sørge for at det finnes en god balanse mellom det å føle trygghet og det å kunne utfordres. Vi mener en slik balanse fører til best mulig læring og skaper mestringsfølelse. I våre barnehager arbeider vi for at barna skal kunne oppleve et variert og stimulerende fysisk lekemiljø. Dette gjør vi for å gi barna gode opplevelser og varierte erfaringer. Vi mener dette skaper motivasjon til nysgjerrighet og opplevelser. Våre planer skal bygges på barnas motivasjon og interesser.

Til toppen