Rammeplan for barnehagen
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Klart vi kan!
Vi verdsetter leken og barndommens egenverdi. Alle barn skal sikres en god lekekompetanse. De fysiske rammebetingelsene stimulerer lek, læring og mestring.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:
Leken skal ha stor plass i barnehagen, og mest av alt barnas egeninitierte lek. For barn er det helt naturlig å leke, leken er på liksom og i leken bringer barna med seg både opplevelser og erfaringer. Barna leker først og fremst for å ha det gøy.
Lek gir også grunnlaget for barns sosiale og emosjonelle utvikling. Det å ha lekevenner er viktig for barns livsmestring, og i leken utvikles viktige sosiale ferdigheter for å kunne være en del av et inkluderende fellesskap.
Barna og leken blir påvirket av rommet de er i og av lekemateriell de er omgitt av. Vårt arbeid med lekemiljø har gitt personalet en bredere forståelse for hva som gir mening for barna. Hos oss har det resultert i økt bevissthet rundt valg av lekemateriell og tydeligere lekesoner. Arbeidet har også ført til økt bevissthet og større forståelse for barns egeninitierte lek.
Hos oss skal lekedøra åpnes på vidt gap, noe som vil få betydning for å fremme et trygt, godt og inkluderende lekemiljø. Vi skal bidra til å starte, verne og videreutvikle leken gjennom tilstedeværelse og støtte, gjennom å tilføre og fornye, og være “medopplevere” i barns liv i barnehagen. Dermed kan vi være med på å bidra til å skape fantasi, spenning og magi i leken.