Livsmestring og helse

Innhold

Livsmestring Og Helse

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Et inkluderende barnehagemiljø skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Personalet skal forebygge krenkelser og mobbing og bidra til utvikling av barnas sosiale kompetanse og evne til selvregulering.

Klart vi kan!

Tidlig og tverrfaglig innsats er avgjørende for at mange skal oppleve livsmestring over tid. Ved å bruke modellen «Fra bekymring til handling» jobber barnehager, skoler, PP-tjenester, barneverntjenesten og familiehelsetjenester systematisk med å samordne sine tjenester og tiltak rettet mot enkeltindivider, familier eller grupper. Vi setter inn målrettede tiltak tidlig når det er behov for det. Vi forebygger, stopper og følger opp mobbing og krenkelser. Fysisk aktivitet og folkehelsetiltak har daglig fokus for barn og elever.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:​ 

 

Alle barn i våre barnehager skal møtes med omsorg og trygghet. Vi arbeider for at barna skal kunne samhandle med andre, vise empati og hevde seg selv. Personalet skal skape et miljø som verdsetter hvert enkelt barn og som lar alle oppleve å være en del av det. Personalet i våre barnehager skal tilrettelegge for utvikling av barns sosiale og emosjonelle kompetanse gjennom lek, læring, omsorg og danning. Alt dette handler om livsmestring.  

 

For oss handler livsmestring også om å skape et inkluderende fellesskap, utjevne forskjeller og om barns fysiske og psykiske helse. Det handler om å hele tiden jobbe for et godt psykososialt miljø, som skal opprettholdes og videreføres. Våre barnehager jobber kontinuerlig med å skape gode relasjoner mellom barn og voksne, mellom foreldre og barnehagen, og personalet imellom, for å kunne tilby et trygt og godt barnehagemiljø for alle. 

Til toppen