Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling. Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget.
Klart vi kan!
Vi skårer høyt på spørsmål i foreldreundersøkelser. Samarbeidet med foresatte skal være preget av medvirkning og høy kvalitet. Barnehagene og skolene har hyppig kontakt med hjemmet og formidler foreldreveiledning. Foreldresamarbeidet er likeverdig, grundig og belyser alle områder som er viktig for å møte barnet best mulig. Vi utarbeider retningslinjer sammen med foreldreutvalgene, for hva vi forventer av samarbeidet med foreldrene.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis:
- Oppstartsamtale når barnet begynner i barnehagen. Dette er en samtale mellom pedagog og barnets hjem. Målet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
- Det tilbys to utviklingssamtaler pr. år. Denne samtalen er rettet mot enkeltbarnet og tar for seg utvikling, trivsel, samarbeid, lek og læring. Ta kontakt om man har behov for samtale utover dette.
- Det gjennomføres to foreldremøter møter pr. år. Et møte på våren og et på høsten.
- Periodeplaner, er planer som er rettet mot de ulike avdelingene. Her deles planer, pedagogiske begrunnelser for valg av aktiviteter, viktige datoer og praktisk informasjon.
- Visma barnehage er vår kommunikasjonsplattform, en informasjonskanal mellom hjem og barnehage. Her legges ut ulike planer og bilder. Dette er med på å synliggjøre det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
- Gjennom de daglige møtene, formelle og uformelle samtaler, legger barnehagen til rette for at foreldrene kan komme med innspill og medvirke i barnas barnehagehverdag.
- SU (Samarbeidsutvalg) – representanter fra foreldre, ansatte og politikere.
- FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg) - foreldrerepresentanter fra alle avdelinger.
Vi samarbeider med barnevernet, helsestasjonen, Pedagogisk psykologisk tjeneste og skolen. Samarbeid rundt enkeltbarn gjøres i samarbeid med barnets hjem.