Vennskap og fellesskap

Innhold

Rammeplan for barnehagen

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.

Klart vi kan!

Vi skaper en mestringsorientert- ansvarsorientert og samarbeidsorientert kultur. Vi har tydelige voksne som har empati og legger til rette for positiv lek og samhandling i ulike situasjoner. Vi arbeider bevisst med å utvikle gode relasjoner og viser en anerkjennende holdning. Vi lytter, skaper trygghet, motiverer og veileder.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

God sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre mennesker. Sosial kompetanse handler om hvilke ferdigheter, kunnskaper og holdninger vi har med oss inn i et fellesskap.  
Barna skal få erfare positivt samspill med både barn og voksne, og det skal legges aktivt til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap. I våre barnehager skal vi bidra til at alle kan få leke med andre. Voksne skal hjelpe barna til å sette grenser og respektere andres grenser. Barna skal få hjelp med konfliktløsning gjennom veiledende og støttende voksne. 

Noen ganger trenger barna støtte fra de voksne både for å skape relasjoner og for å inkludere andre barn i fellesskapet. Det å ha lekevenner bidrar også positivt til å styrke barnas selvfølelse. Barn har sterke vennskapsrelasjoner, og mange barn gir uttrykk for at det beste ved barnehagen er å få møte andre barn og leke med vennene sine. I leken fremmes fellesskap og vennskap.  

Gjennom leken utvikler barnet sin sosiale kompetanse. Personalet i barnehagen støtter barns initiativ til lek gjennom å ta deres innspill, forslag og ønsker på alvor. De ansatte gir barna mulighet til å øve på prososiale ferdigheter som å dele, bry seg om andre, hjelpe andre, løse konflikter og å inkludere andre. Gjennom et slikt arbeid vil barna oppleve at de er betydningsfulle for fellesskapet i barnehagen og at de får bidra til et trygt og godt miljø.

Til toppen