Barnehagens arbeidsmåter

Innhold

Arbeidsmåter

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Barna skal utvikle kunnskap og ferdigheter innenfor alle fagområdene gjennom undring, utforsking, og skapende aktiviteter. Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna, og støtte opp om barns læreprosesser samt bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. 

Klart vi kan!

Vi er profesjonsfaglig kompetente og leder læringsarbeidet på alle arenaer. Vi bruker ulike kunnskapskilder og egne erfaringer for å øke forståelsen og se nye sammenhenger. Vi legger til rette for et åpent, innovativt og skapende miljø med undring, refleksjon og diskusjon. Vi bruker digitale kommunikasjonskanaler til informasjon, samarbeid og kunnskapsdeling på en måte som bygger tillit og bidrar til deltakelse og samhandling.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

  • Vi planlegger og gjennomfører allsidige aktiviteter som berører alle fagområder slik at alle har mulighet til å bli møtt på sine interesser.
  • Vi benytter pedagogisk analyse som verktøy og tilrettelegger for det fysiske miljøet på avdelingene.
  • Vi gir barna nye erfaringer slik at barna gjennom leken kan utvikle kunnskap og ferdigheter.
  • Vi er opptatt av progresjon i planlegging av våre aktiviteter. Dette gjør vi for å skape en god balanse mellom mestring og nye utfordringer.
  • Vi har laget en tiltaksplan for bruk av digitale verktøy i barnehagen. Denne planen skal øke personalets kompetanse slik at de digitale verktøyene kan bidra til å skape felles erfaringer, lek og læring.
Til toppen