Barns medvirkning

Innhold

Medvirksning Vest

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Klart vi kan!

Vi anerkjenner alle, er tydelige og forutsigbare og sørger for medvirkning i hverdagen. Hvert enkelt barn og hver enkelt elev i Porsgrunn er like mye verdt, og skal møtes med respekt og anerkjennelse av voksne som har tro på at alle kan og at alle har iboende ressurser. Vi følger opp nasjonale planer blant annet ved å konkretisere forutsetningene for demokrati og medborgerskap.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

  • Vi skal legge til rette for å involvere barna i planleggingen av barnehagens innhold.
  • Vi skal lytte anerkjennende og gi barna påvirkningsmuligheter.
  • Vi skal observere og lytte til barnas kroppslige og verbale ytringer​ og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov.
  •  Vi tar utgangspunkt i barns egne interesser, forutsetninger og behov når vi tilrettelegger for et inkluderende leke- og læringsmiljø.
  • Vi skal tilrettelegge for et miljø hvor ulike individer og ulike kulturelle ytringer møtes i respekt for det som er forskjellig.
  • Vi innreder rommet som den tredje pedagog ut fra barnas ønsker og interesser. Barns medvirkning kommer til syne ved at vi lytter til og følger barnas spor.

 

Til toppen