Kommunikasjon og språk

Innhold

Kommunikasjon Vest

Rammeplan for barnehagen

Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

Klart vi kan!

Alle virksomheter i Oppvekst har flerkulturell kompetanse. Vi legger til rette for å utvikle et rikt språkmiljø, slik at ordforråd økes og alle kan bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner benytter vi ulike språk, også musikk, dans, drama og visuelle uttrykk for å oppnå mestring og læring.  Barn og elever stiller spørsmål og utvikler ferdigheter og språk til å undersøke selv. Vi utnytter de mulighetene som ligger i digitale ressurser for å utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø.

Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis

  • Vi voksne skal være åpne for de gode og undrende samtalene med barna
  • Vi skal skape et variert og gøyalt språkmiljø gjennom felles opplevelser, rim, regler, sang, høytlesning og dramatisering
  • Vi voksne skal være bevisst vår rolle som språklige forbilder
  • Vi skal bruke varierte formidlingsformer og digitale verktøy for å skape språklek og magiske møteplasser
  • Vi skal oppdage og anerkjenne barns ulike verbale og nonverbale uttrykksformer. Vi skal støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål, tilrettelegge for tegn-til-tale og andre visuelle hjelpemidler på bakgrunn av barns ulike behov og forutsetninger til å kunne delta i felleskapet.
Til toppen