Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Et inkluderende barnehagemiljø skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Personalet skal forebygge krenkelser og mobbing og bidra til utvikling av barnas sosiale kompetanse og evne til selvregulering.
Klart vi kan!
Tidlig og tverrfaglig innsats er avgjørende for at mange skal oppleve livsmestring over tid. Ved å bruke modellen «Fra bekymring til handling» jobber barnehager, skoler, PP-tjenester, barneverntjenesten og familiehelsetjenester systematisk med å samordne sine tjenester og tiltak rettet mot enkeltindivider, familier eller grupper. Vi setter inn målrettede tiltak tidlig når det er behov for det. Vi forebygger, stopper og følger opp mobbing og krenkelser. Fysisk aktivitet og folkehelsetiltak har daglig fokus for barn og elever.
Barnehagens beskrivelse av hvordan vi tilrettelegger for dette i praksis
- Vi skal se, anerkjenne og bekrefte barnets følelser, opplevelser, tanker og handlinger for å fremme trygge og nære relasjoner
- Vi skal tilrettelegge for felles aktiviteter hvor alle barn får oppleve positivt samspill og at de er betydningsfulle i fellesskapet
- Vi skal gi barna en forutsigbar hverdag med fokus på gode rutiner, lek, samhold og glede
- Vi skal tilrettelegge det fysiske miljøet slik at det innbyr både til lek, fysisk utfoldelse og hvile
- Vi skal bruke pedagogisk analyse som metode for å bedre barns psykososiale miljø