På Kjølnes ungdomsskole skal du velge et fremmedspråk (tysk, fransk, spansk, fordypning i engelsk eller arbeidslivsfag når du starter på 8. trinn.
Når du som elev starter på 8. trinn må du prioritere hvilket fag du ønsker for de neste tre årene. Det gjør vi for at vi ikke kan garantere at du får innfridd førstevalget ditt. Det kan skyldes at det er for få påmeldte eller at det melder seg for mange på nettopp det kurset du har valgt. Ved skolestart får elevene beskjed om hvilket tilvalgsfag de skal ha.
Elevene skal ha standpunktkarakter og skal kunne trekkes ut til muntlig eksamen på 10. årstrinn. Karakteren skal telle til opptak på videregående opplæring på lik linje med andre standpunktkarakterer.
Når en elev har valgt et fremmedspråk, fordypning i engelsk eller arbeidslivsfag, skal eleven normalt ha faget på hele ungdomstrinnet. Innen høstferien på 8. trinn, åpner vi likevel for at eleven i samråd med skolen, skal ha mulighet for å gjøre omvalg. Når det foreligger særlige grunner, kan skolen godkjenne overgang på et senere tidspunkt. Dette gjelder kanskje spesielt for fremmedspråk der vi ser at mange elevene føler det svært krevende å begynne opplæringen i et helt nytt språk. Elever som velger fremmedspråk, enten spansk, fransk eller tysk, må være godt motiverte og forberedt på iherdig innsats og tid til lekser.
Elever som har hatt opplæring i fremmedspråk eller språklig fordyping, har ikke rett til å fortsette med opplæring i det fremmedspråket eller den språklige fordypingen de har begynt på, dersom de skifter skole.
Fremmedspråk (fransk, spansk og tysk)
Hva lærer du i faget?
|
Hvordan jobber vi i faget?
|
Før du søker
|
Fordypning i engelsk
Hva lærer du i faget?
|
Hvordan jobber vi i faget?
|
Før du søker
|
Arbeidslivsfag
Gjennom arbeidslivsfag ønsker vi å bidra til å skape et ungdomstrinn som tar bedre hensyn til variasjon mellom elevene, og som kan gi bedre motivasjon for flere. Dette faget er rettet mot de yrkesfaglige studieprogrammene på videregående skole.
- Arbeide praktisk og prøve ut elevenes interesser for yrkesfaglig opplæring
- Faget skal bidra til å bygge opp praktisk kompetanse som er nødvendig for å utvikle tjenester og produkter i samfunnet. Faget skal hjelpe elevene til å forstå krav som stilles til yrkesutøvelse og til yrkesutøvere.
- Mange elever har ønsker og behov for mer praktisk skolehverdag, og gjennom faget skal ungdom få praktisk trening og innsikt i hvordan arbeidslivet fungerer
- Opplæringen skal stimulere elevenes interesse og gi motivasjon, arbeidsglede og opplevelse av mestring gjennom arbeid med tjenester og produkter.
Konsekvenser for valg av tilvalgsfag på ungdomsskolen
Valget har noen konsekvenser for VGS, dersom man skal gå på linjene som har fremmedspråk. Da vil fullført språkopplæring (tre år) gjøre at man kan velge å ha bare to år fremmedspråk på VGS.
Hvilket tilvalgsfag du har på ungdomsskolen får noe konsekvenser for videregående opplæring.
Disse linjene har fremmedspråk:
- Studiespesialiserende
- Medier og kommunikasjon
- Idrettsfag
- Musikk, dans og drama
- Kunst, design og arkitektur
- IB
Disse linjene har ikke fremmedspråk:
- Elektro
- Bygg og anleggsteknikk
- Teknikk og industriell produksjon (TIP)
- Design og arkitektur
- Restaurant og matfag
- Service og samferdsel
- Helse og oppvekst
- HAF
Elever med 2. fremmedspråk fra ungdomsskolen kan
- Fortsette med sitt fremmedspråk fra ungdomsskolen på nivå II med 4 uketimer i Vg1 og 4 uketimer i Vg2. Disse kan velge språket som valgfritt programfag (nivå III) i Vg3. Dette gir 1 tilleggspoeng.
- Begynne med et nytt fremmedspråk på nivå I med 4 uketimer i Vg1 og 4 uketimer i Vg2. Disse kan også velge språket som valgfritt programfag (nivå II) i Vg3. Dette gir ½ tilleggspoeng. OBS! Eleven kan ikke starte på nivå I i det fremmedspråket han/hun har hatt på ungdomsskolen.
Elever uten 2. fremmedspråk fra ungdomsskolen (de med fordypning i engelsk og arbeidslivsfag)
- Skal ha et fremmedspråk med 4 uketimer i Vg1, 4 uketimer i Vg2 og 5 uketimer i Vg3. (Muligheten for å velge programfag i Vg3 reduseres altså med 5 timer, og det betyr i praksis at de ikke har mulighet for å få valgfrie programfag, dvs fordypning innenfor idrett/musikk/dans.)
Elever som går yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole har ikke 2. fremmedspråk, verken på Vg1, Vg2 eller ved evt. Vg3 påbygging til studiekompetanse.