Reseksjonering

Innhold

Reseksjonering er endringer som gjøres etter at den første seksjoneringen er foretatt.  

Behandling av søknad om reseksjonering 

  1. Søknaden behandles etter eierseksjonsloven av Byutvikling, Geodata. 

  1. Ved godkjent vedtak etter eierseksjonsloven behandles saken videre etter matrikkelloven.   

  1. Nye/endringer av seksjoner føres i matrikkelen.  

  1. Reseksjoneringen blir tinglyst.  

  1. Til slutt får du tilsendt matrikkelbrev med informasjon om seksjonene. Du får tilsendt regning for reseksjoneringen.  

Hva skal søknad om reseksjonering inneholde? 

Søknad om reseksjonering  (vedlegg se pkt. 9 i søknaden) 

A)  Eksisterende seksjoneringstegninger - både situasjonsplan og plantegninger. 

B) Ny situasjonsplan ved endringer. 

C) Nye plantegninger over alle etasjer i bygninger. 

D) Rekvisisjon av oppmålingsforretning dersom tilleggsareal i grunn. 

E) Dokumentasjon på at boligseksjoner oppfyller krav til å være selvstendige boenheter. 

F) Ved tinglyst urådighet må vi ha samtykke fra rettighetshaver i original.  

G) Samtykke fra bank/panthaver i original.

Her finner du Forskrift om bruk av standardisert søknad om seksjonering og søknadsskjemaer med utfyllingsveiledninger - regjeringen.no

Hvor sendes søknaden? 

Søknaden kan sendes som normal postgang. Alternativt leveres personlig til saksbehandler etter avtale. Søknad må leveres i original. 

Postadresse:

Porsgrunn kommune  
Postboks 128  
3901 PORSGRUNN   

Hvor lang tid tar saksbehandlingen? 

Saksbehandlingstid etter eierseksjonsloven er innen 12 uker fra søknaden er komplett. 

Prisen for tjenesten 

Scroll ned til kapittel 4. Eierseksjonering

Hvordan er gebyrene fastsatt - Seksjonering

Til toppen